ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЕКТ РІШЕННЯ: № 11
ВИНОГРАДІВСЬКА МІСЬКА РАДА ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
сесія восьмого скликання
сесія восьмого скликання
РІШЕННЯ ПРОЄКТ
2021 м.Виноградів №
Про затвердження прогнозу
бюджету Виноградівської
міської територіальної громади
на 2022-2024 роки
07530000000
(код бюджету)
Відповідно до ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в
Україні», керуючись статею 751 Бюджетного кодексу України, міська рада
в и р і ш и л а:
1. Затвердити прогноз бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки, що додається.
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію з питань бюджету та соціально-економічного розвитку (Фурман Р.М.).
Міський голова Степан БОЧКАЙ
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення сесії
Виноградівської міської ради
восьмого скликання
.2021 №
ПРОГНОЗ
бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки (07530000000) (код бюджету)
Прогноз бюджету на 2022-2024 роки
І. Загальна частина
Виноградівської міської територіальної громади (далі – Прогноз) розроблено відповідно до
статті 75¹ Бюджетного кодексу України, діючого Податкового та Бюджетного кодексів України та інших законодавчих актів, що стосуються місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.
Показники Прогнозу сформовано на підставі положень Бюджетної декларації на 2022-2024 роки, основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021 року № 548, а також на основі комплексного аналізу економічної ситуації, стану фінансового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку економіки і соціальної сфери громади.
Прогноз є стратегічним документом планування показників бюджету міської територіальної громади на середньостроковий період і основою для складання проєкту бюджету на 2022 рік.
Мета Прогнозу полягає у формуванні послідовної та передбачуваної бюджетної політики на рівні громади шляхом створення дієвого механізму управління бюджетним процесом, встановлення зв’язку між стратегічними цілями та можливостями бюджету в середньостроковій перспективі.
Для досягнення мети Прогнозу планується забезпечити виконання наступних завдань:
підвищення рівня доступності та якості публічних послуг; забезпечення комфортності проживання мешканців громади;
прогнозування обсягів видатків, пов’язаних із продовженням вже існуючих бюджетних програм, та визначення наявності фінансового ресурсу для планування нових бюджетних програм;
забезпечення фінансування інвестиційних проєктів, що мають термін реалізації більше одного року;
Показники Прогнозу сформовано на підставі положень Бюджетної декларації на 2022-2024 роки, основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, схваленої постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021 року № 548, а також на основі комплексного аналізу економічної ситуації, стану фінансового потенціалу, оцінки досягнутого рівня розвитку економіки і соціальної сфери громади.
Прогноз є стратегічним документом планування показників бюджету міської територіальної громади на середньостроковий період і основою для складання проєкту бюджету на 2022 рік.
Мета Прогнозу полягає у формуванні послідовної та передбачуваної бюджетної політики на рівні громади шляхом створення дієвого механізму управління бюджетним процесом, встановлення зв’язку між стратегічними цілями та можливостями бюджету в середньостроковій перспективі.
Для досягнення мети Прогнозу планується забезпечити виконання наступних завдань:
підвищення рівня доступності та якості публічних послуг; забезпечення комфортності проживання мешканців громади;
прогнозування обсягів видатків, пов’язаних із продовженням вже існуючих бюджетних програм, та визначення наявності фінансового ресурсу для планування нових бюджетних програм;
забезпечення фінансування інвестиційних проєктів, що мають термін реалізації більше одного року;
підвищення результативності та ефективності видатків бюджету; підвищення прозорості бюджетного процесу;
посилення бюджетної дисципліни та контролю за використанням бюджетних коштів;
підвищення рівня відповідальності учасників бюджетного процесу.
Прогноз містить цілі державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник коштів бюджету міської територіальної громади, та показники їх досягнення на 2022-2024 роки у межах визначених граничних показників видатків та надання кредитів.
Виконання прогнозних показників бюджету всередньостроковому періоді дозволить:
реалізувати цілі державної політики та місцевого розвитку, включаючи покращення якості надання публічних послуг та комфортності проживання жителів громади;
забезпечити передбачуваність та послідовність бюджетної політики; впровадити соціальні стандарти.
Можливими ризиками невиконання прогнозних показників можуть бути зростання тарифів на оплату комунальних послуг та енергоносіїв на 5 % і більше у порівнянні з показниками, врахованими у Прогнозі, невиконання прогнозних показників доходів бюджету на 5 % і вище, підвищення рівня інфляції. Заходами з мінімізації впливу фіскальних ризиків на показники бюджету є здійснення заходів з енергоощадження, покращення адміністрування податків і зборів, зниження частки тіньової економіки, залучення грантів (кредитів) Міжнародних фінансових організацій, підвищення інвестиційної привабливості громади.
ІІ. Основні прогнозні показники економічного та соціального розвитку
Стратегічно важливим для розвитку економіки новоствореної громади, наповнення місцевого бюджету, забезпечення зайнятості населення є діяльність промислових підприємств, зокрема легкої промисловості та машинобудування, якими забезпечується значний обсяг виробництва продукції, яка виробляється на території громади.
Мінерально-сировинні ресурси мають значний потенціал, спроможний забезпечити подальший розвиток економіки громади. Найбільш поширеними є будівельні корисні копалини та мінеральні води для сфери рекреації та будівельної галузі:
- родовище термальних вод «Теплиця» (свердловина 18 – Т) знаходиться біля м. Виноградів, використовується як цінна лікувальна вода в основному у вигляді ванн. Глибина свердловини становить 961 м. Температура води дорівнює 38,5 градусів С;
- заказник загальнодержавного значення – «Чорна гора» на якій є ділянки з рослинністю лісостепового характеру, зростають дуб скельний з горіхом грецьким, а на південних схилах дикий виноград;
- цегельно-черепична сировина;
- біла глина;
- камінь будівельний;
- гравійно- піщані суміші.
Значна частина родовищ корисних копалин є багатоцільовою сировиною. Придатність сировини для різних виробництв створює усі передумови для утворення на їх базі окремих самостійних експортоздатних напрямків промисловості.
Соціально-економічний розвиток Виноградівської міської територіальної громади за січень-червень 2021 року характеризується наступним станом справ.
У реальному секторі економіки головною метою є подолання негативного впливу на економічний розвиток громади наслідків пандемії на основі створення сприятливого середовища для формування та функціонування промислового комплексу.
Економіка громади представлена майже всіма сферами економічної діяльності. Всього на території громади зареєстровано 3640 суб'єктів господарювання. Специфіка економіки в тому, що майже у всіх сферах діяльності переважають малі та середні підприємства, які, швидко пристосувавшись до нових ринкових умов, стали активними учасниками у реалізації пріоритетів у таких сферах діяльності як готелі та ресторани, торгівля, транспорт, будівництво, сільське господарство, переробна промисловість, туристично – рекреаційній сфері.
Промисловий потенціал в основному зосереджений в місті Виноградів, частка якого у загальних обсягах реалізованої продукції складає біля 95%.
На території громади найпотужніше розвиваються 14 промислових підприємств, 8 з яких – підприємства з прямими іноземними інвестиціями з переробки давальницької сировини.
Обсяг реалізованої продукції підприємствами основного кола звітності територіальної громади за І півріччя 2021 року склав 721,1 млн. грн., що становить 163% до показника обсягу реалізації продукції за І півріччя 2020 року. Очікується, що до кінця 2021 року обсяги реалізації становитимуть біля 1225,0млн.грн, індекс цін виробників промислової продукції (грудень до грудня) складе біля 108,2 відсотків.
У структурі обсягів реалізації промислової продукції 63,3% займала продукція найпотужнішого підприємства ТОВ «Джентерм Україна», 24,3% – продукція текстильного виробництва (6 підприємств), 6,5% – виробництво електронних компонентів і плат, що представлене ТОВ «Платі Юкрейн Лімітед», виробництво гумових та пластмасових виробів склало – 0,4%, виробництво мила та мийних засобів, засобів для чищення та полірування – 1,2%.
На 14 підприємствах основного кола звітності зайнято більше 3600 працівників. Найбільше станом на червень 2021 на ТОВ «Джентерм Україна» – 1792 чоловік, ПрАТ «Гроно-Текс» – 404 чол., ТОВ «Платі Юкрейн Лімітед» – 364 чол., ТОВ «Новітекс» – 337 чол., ТОВ «Сандерс-Виноградів» – 335 чол.
Середня заробітна плата за червень 2021 р. По підприємствах склала – 14 056,0 грн. Найбільша на ТОВ «Джентерм Україна» – 16 269 грн., ТОВ «Сандерс-Виноградів» – 15 049 грн., ТОВ «Мільтекс Україна» – 15 130 грн. ТОВ «ПР ГРУП» – 14 362 грн. ТОВ «АВЕ Виноградово» – 13 107 грн., ТОВ «Платі ЮкрейнЛімітед» – 11 490 грн., ТОВ «Новітекс» – 11 184 грн. Показники соціально-економічного розвитку громади у 2021-2024 роках
Основними пріоритетними завданням економічного і соціального розвитку громади на 2022-2024 роки є:
- забезпечення стабільної роботи систем життєдіяльності громади та покращення якості життя населення;
- покращення міжрегіонального економічного співробітництва та розвиток економічних відносин з містами-партнерами за кордоном;
- створення стимулів для існуючих підприємств і «стартапів», забезпечуючи прозорість та спрощення процедур реєстрації бізнесу та отримання дозволів, у тому числі розширюючи надання послуг бізнесу через електронні комунікації;
- створення привабливого інвестиційного середовища та формування репутації громади, як надійного бізнес-партнера у бізнес- спільноті;
- реалізація спільних проектів з міжнародними організаціями, залучення нового досвіду та додаткового фінансування від міжнародних організацій;
- підтримка ініціатив мешканців, які беруть активну участь повсякденному житті громади, за рахунок дії громадського бюджету;
- розроблення стандартів житлової забудови з урахуванням вимог якості, енергозбереження, доступності для категорій з функціональними обмеженнями (людей з інвалідністю) та інтегрованості з належною соціальною інфраструктурою;
- енергоефективність та захист навколишнього середовища;
- облаштування нових велосипедних інфраструктур відповідно до сучасних стандартів;
- створення якісної мережі пішохідних зон, забезпечення безпечного та безперешкодного пересування пішоходів на всій території ромади;
- модернізація мережі, оновлення матеріально-технічної бази підприємства ВУЖКГ та інші заходи для зменшення втрат води і підвищення її якості;
- розвиток сервісної інфраструктури (мережа кафе, ресторанів, готелів), формування кластеру туристичних послуг та забезпечення належної якості сервісів, у тому числі розширюючи можливості використання приміщень першого поверху для громадських функцій;
- забезпечення більш здорового способу життя у активній громаді шляхом широкого залучення мешканців громади до участі у спортивних та оздоровчих заходах;
- розвиток мережі культурних закладів, у тому числі інноваційного характеру (міні-театрів, творчих майстерень, міні-музеїв тощо), використовуючи вільні нежитлові приміщення, що перебувають у комунальній власності, для надання в оренду ініціаторам різного роду творчих активностей.
ІІІ. Загальні показники бюджету
Прогноз бюджету на 2022-2024 роки включає прогнозні показники бюджету громади за основними видами доходів, фінансування, видатків і кредитування, а також прогнозні показники за бюджетними програмами, які забезпечують протягом декількох років виконання інвестиційних проєктів.
Зазначені показники є основою для складання головними розпорядниками бюджетних коштів планів своєї діяльності, місцевих програм та формування показників проєкту бюджету міської територіальної громади на 2022 рік.
Формування проєкту бюджету на відповідний рік здійснюватиметься з урахуванням змін основних прогнозних показників економічного і соціального розвитку міста, а також змін у нормативно-правовій базі.
Обсяг ресурсу бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки прогнозується в обсягах 508 799,4 тис. грн., 550 634,8 тис. грн та 588 316,4 тис. грн відповідно. У співставних умовах середньорічний темп росту надходжень та витрат складає 7%. Загальні показники надходжень до бюджету та граничні показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету у розрізі років середньострокового періоду наведені у додатку 1 до проєкту прогнозу бюджету.
ІV. Показники доходів бюджету
Прогноз дохідної частини бюджету громади розроблено відповідно до норм бюджетно-податкового законодавства, основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та міста, особливостей податкової політики, передбачених Бюджетною декларацією на 2022-2024 роки, положень нормативно-правових актів міської ради про встановлення місцевих податків і зборів.
З метою розширення податкової бази та залучення додаткових надходжень до бюджету громади визначено такі пріоритетні завдання:
сприяння розвитку бюджетоутворюючих підприємств, розширенню діючих виробничих потужностей, збільшенню виробництва продукції;
поліпшення економічних, правових та організаційних умов для залучення інвестиційних ресурсів та задіяння земельного потенціалу громади;
впровадження заходів, спрямованих на дерегуляцію підприємницької діяльності, поліпшення бізнес-клімату.
Для виконання пріоритетних завдань передбачається здійснити наступні заходи:
створення нових робочих місць, проведення в установленому порядку перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання щодо дотримання норм законодавства в частині оплати праці у розмірі не менше мінімальної заробітної плати. Очікуваний результат – підвищення рівня зайнятості та соціального забезпечення населення, зростання надходжень податку на доходи фізичних осіб;
проведення інвентаризації земельних ділянок, перегляд укладених договорів оренди земельних ділянок на предмет відповідності розміру орендної плати нормам Податкового кодексу України, що забезпечить задіяння земельного потенціалу громади для залучення інвестицій, збільшення надходжень плати за землю;
організація реєстрації фізичних осіб-підприємців у доступній формі та у найкоротші терміни, що очікувано розширить сфери діяльності малого бізнесу, збільшить надходження єдиного податку;
проводення моніторингу податкового боргу платників податків до бюджету та проведення претензійно-позовної роботи щодо його зменшення.
Прогнозні показники доходів бюджету сформовані на основі існуючої податкової бази та реалізації пріоритетних завдань із розширення її потенціалу. Показники доходів бюджету громади наведені в додатку 2 до прогнозу бюджету.
В структурі доходів найбільшу частку становитимуть податкові та неподаткові надходження – майже 55% (2022 – 54,7%, 2023 – 53,7%, 2024 – 52,8%); міжбюджетні трансферти – більше 45 % ( 2022 – 45,3%, 2023 – 46,3%, 2024 – 47,2%).
Основним джерелом формування дохідної частини бюджету громади, як і в попередні періоди, залишатиметься податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, та податок на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення, грошових винагород, одержаних військовослужбовцями, та інших виплат. Прогноз надходжень з податку на доходи фізичних осіб розраховано відповідно до єдиної ставки (18%) оподаткування доходів фізичних осіб, сталого підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, подальшого зростання середньомісячної заробітної плати найманих працівників шляхом збільшення продуктивності праці, легалізації виплати заробітної плати. Темпи росту податку на доходи фізичних осіб прогнозуються у 2022 році на рівні 4,4%, у 2023 році – на 6,1% та у 2024 році – на 5,6%.
Єдиний податок – це другий бюджетоутворюючий податок. Прогнозний обсяг єдиного податку на 2022-2024 роки розраховано з урахуванням положень Податкового кодексу України, фактичних надходжень, кількості платників, за ставками, встановленими рішенням Виноградівської міської ради від 14 липня 2021 року № 298. Темпи росту єдиного податку прогнозуються у 2022 році на рівні 7,0 %, у 2023 році – на 9,1 % та у 2024 році – на 5,8 %.
Розрахунок прогнозної суми плати за землю на 2022-2024 роки проведено за підсумками фактичних надходжень за попередні роки, за ставками, визначеними рішенням міської ради щодо земельного податку (від 14 липня 2021 року № 296), орендної плати з урахуванням перегляду договорів оренди земельних ділянок в частині збільшення розміру орендної плати, поновлення строку дії договорів оренди, погашення податкового боргу, а також оновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Темпи росту плати за землю прогнозуються у 2022 році на рівні 5,0 %, у 2023 році – на 1,8 %, у 2024 році – на 1,8 %.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та туристичний збір на 2022-2024 роки прогнозуються з урахуванням ставок податку, які встановлені рішеннями Виноградівської міської ради від 14 липня 2021 року № 295, № 297 та темпів зростання мінімальної заробітної плати.
Прогнозні надходження акцизного податку на 2022-2024 роки розраховані виходячи з фактичних надходжень, розширення бази оподаткування, за
ставкою 5 % в частині акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну) та з урахуванням вимог діючого законодавства щодо спрямування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального в розмірі 13,44 відсотка до бюджетів територіальних громад. Темпи росту акцизного податку прогнозуються у 2022 році на рівні 2,1 %, у 2023 році – на 2,0 % та у 2024 році – на 2,0 %.
Впровадження послідовної та передбачуваної податкової політики на території громади в середньостроковому періоді дозволить забезпечити:
середньорічний приріст доходів бюджету на 7 %;
зростання бюджетоутворюючих податків, а саме податку на доходи фізичних осіб – на 5 %, місцевих податків та зборів – на 6 %;
зменшення податкового боргу.
Прогнозні втрати бюджету міської територіальної громади внаслідок наданих пільг зі сплати податків та зборів щорічно розрахунково становитимуть 5 242,4 тис. грн, у тому числі по земельному податку – 5 204,3 тис.грн, податку на нерухоме майно – 38,1 тис. грн.
V. Показники фінансування бюджету, показники місцевого боргу, гарантованого Автономною Республікою Крим,обласною радою чи
територіальною громадою міста боргу та надання місцевих гарантій
VІ. Показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету
Прогнозні показники видатків місцевого бюджету на 2022-2024 роки розроблено на основі показників дохідної частини бюджету територіальної громади. В першу чергу в них враховані вимоги статті 77 Бюджетного кодексу України щодо забезпечення в першочерговому порядку потреби в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ, на проведення розрахунків за електричну енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв'язку, які споживаються бюджетними установами.
Першочергово також враховані обсяги видатків, необхідні для забезпечення стабільної роботи установ та закладів соціально – культурної сфери з урахуванням гендерного аналізу за окремими бюджетними програмами, надання встановлених власних соціальних гарантій для малозахищених категорій громадян, підтримку в належному стані об’єктів житлово – комунального господарства, інших об’єктів інфраструктури громади, впровадження заходів з енергозбереження, а також виконання в межах фінансових можливостей місцевих програм.
Граничні показники видатків та надання кредитів з бюджету головним розпорядникам коштів на 2022- 2024 роки наведено у додатку 6 до Прогнозу.
Граничні показники видатків бюджету за Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування на 2022-2024 роки наведено у додатку 7 до Прогнозу.
Під час формування видаткової частини бюджету Виноградівської міської територіальної громади у середньостроковому періоді основним прагненням є досягнення цілей державної політики в межах ресурсних можливостей бюджету територіальної громади, спрямовування коштів на заходи відповідно до їх пріоритетності та актуальності, а також з урахуванням економного використання коштів за діючими бюджетними програмами.
В процесі формування видаткової частини бюджету враховані прогнозні розміри мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки на 2022-2024 роки відповідно до Бюджетної декларації, прийнятої Верховною Радою України 15 липня 2021 року:
Основним завданням бюджетної політики на місцевому рівні на 2022-2024 роки залишатиметься забезпечення стабільності, результативності, стійкості та збалансованості бюджету територіальної громади, ефективне використання бюджетних коштів в умовах обмеженості бюджетних ресурсів.
Фінансування видатків бюджету Виноградівської міської територіальної громади, міських цільових програм на період до 2024 року здійснюватиметься в рамках жорсткої економії бюджетних коштів. В цих умовах визначальним стане підвищення ефективності видатків, що відбуватиметься на основі їх пріоритетності та оцінки ступеня досягнення очікуваних результатів.
Освіта
Цілі державної політики у сфері освіти реалізуються головними розпорядниками бюджетних коштів – відділом освіти, молоді та спорту, відділом культури та туризму (додаток 6) та у середньостроковій перспективі будуть направлені на:
повноцінний розвиток кожної дитини, її успішну інтеграцію в українське суспільство та європейську інтеграцію;
забезпечення діяльності мережі дошкільних навчальних закладів різних типів, створення умов для їх функціонування, зміцнення матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів, урізноманітнення моделей організації дошкільної освіти, охоплення дітей обов’язковою дошкільною освітою;
здійснення заходів для забезпечення якісної, сучасної, конкурентоспроможної та доступної освіти шляхом реалізації таких заходів:
забезпечення в рамках продовження реформи загальної середньої освіти «Нова українська школа» якісної та доступної освіти шляхом стимулювання вчителів до професійного розвитку, розбудови нового освітнього середовища;
забезпечення закладів загальної середньої освіти сучасним навчальним обладнанням та оновлення матеріально-технічної бази;
розбудова безпечної та інклюзивної системи освіти за допомогою наближення освітніх послуг учням з особливими освітніми потребами максимально до місця їх проживання, врахування індивідуальних потреб і можливостей таких здобувачів освіти;
забезпечення функціонування інклюзивно-ресурсного центру;
забезпечення доступності мистецької і позашкільної освіти та інтегрування її в європейський простір;
запровадження національної системи оцінювання якості освіти. Основні результати, яких планується досягти:
створення нового освітнього середовища, яке відповідає вимогам сьогодення;
забезпечення доступної дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти з урахуванням демографічних та економічних реалій;
сприяння підвищенню мотивації учнів до навчання, а вчителів - до професійного розвитку;
надання освітніх послуг учням з особливими освітніми потребами максимально наближено до місця проживання та з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей.
Реалізація освітніх послуг буде здійснюватися через існуючу мережу освітніх закладів, яка включає 19 закладів дошкільної освіти, 23 установ загальної середньої освіти, 1 інклюзивно-ресурсний центр, 2 міжшкільні навчально-виробничі комбінати, 2 установи позашкільної освіти та 3 шкіл естетичного виховання.
Охорона здоров’я
Цілі державної політики у сфері охорони здоров’я направлені на перехід від утримання мережі комунальних закладів охорони здоров’я (ліжок, персоналу) до оплати реальних результатів діяльності цих закладів – фактично наданих пацієнтам медичних послуг та на місцевому рівні здійснюються головним розпорядником бюджетних коштів –Виноградівською міською радою (додаток 6).
Граничний обсяг видатків головним розпорядником бюджетних коштів направлено на реалізацію наступних бюджетних програм:
КПКВ 2010 «Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню» – реалізує 1 лікарня міста;
КПКВ 2110 «Первинна медична допомога населенню» – реалізує 1 центр первинної медико-санітарної допомоги.
Основні результати, яких планується досягти: підвищення рівня медичного обслуговування населення;
запровадження нових підходів до організації роботи закладів охорони здоров’я та їх фінансового забезпечення;
подальший розвиток системи медичного обслуговування населення та реформування системи охорони здоров’я;
зниження рівнів загальної захворюваності населення.
Соціальний захист та соціальне забезпечення
Основними цілями реалізації державної політики у сфері соціального захисту та соціального забезпечення на 2022-2024 роки є посилення адресної соціальної підтримки для підвищення ефективності використання бюджетних коштів та їх спрямування соціально вразливим верствам населення.
Прогнозні граничні показники бюджету Виноградівської міської територіальної громади по видатках на фінансування галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення» на 2022-2024 роки передбачаються головному розпоряднику коштів: міській раді.
За рахунок коштів бюджету міської територіальної громади у середньостроковому періоді планується утримувати центр надання соціальних послуг.
Крім того, на 2022-2024 роки плануються видатки на реалізацію міських програм соціального захисту та соціального забезпечення.
Завданнями на 2022-2024 роки є:
забезпечення максимальної адресності та наближеності надання відповідної соціальної підтримки тим, хто її потребує;
прозорість та доступність в отриманні соціальної підтримки;
надання соціальної підтримки з урахуванням уніфікованих критеріїв обрахунку сукупного доходу сім’ї та її фінансово-майнового стану;
забезпечення захисту прав дитини, у тому числі шляхом розвитку сімейних та інших форм виховання дітей, наближених до сімейних,
забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в умовах децентралізації з урахуванням міжнародних стандартів.
Основні результати, яких планується досягти:
адаптація системи надання соціальних послуг до нових вимог законодавства, спрощення порядку надання соціальних послуг, впровадження нових, сучасних комп’ютерних та Інтернет технологій;
охоплення соціальним захистом максимальної кількості сімей та малозабезпечених громадян, які потребують підтримки місцевої влади;
покращення соціального діалогу між громадськими організаціями та владою.
Культура і туризм
Цілями державної політики у сфері культури і туризму, втіленням яких на місцевому рівні займається головний розпорядник бюджетних коштів -відділ культури та туризму міської ради (додаток 6), є відродження та духовний розвиток традицій і культури української нації.
Прогнозні граничні показники бюджету територіальної громади головним розпорядником бюджетних коштів розподілені на реалізацію наступних бюджетних програм, а саме:
КПКВ 4030 «Забезпечення діяльності бібліотек» на утримання міської централізованої бібліотечної системи, яка налічує 16 філій;
КПКВ 4040 «Забезпечення діяльності музеїв і виставок» на утримання історико-краєзнавчого музею;
КПКВ 4060 «Забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів» на утримання 11клубів та будинків культури;
КПКВ 4082 «Інші заходи в галузі культури і мистецтва» на проведення культурно-мистецьких заходів державного та місцевого значення.
Протягом 2022-2024 років планується досягти наступних результатів: запровадження системи державних стандартів щодо надання культурних
послуг населенню;
збільшення туристичного потоку та перетворення туризму на одну з прибуткових галузей економіки міста.
Фізична культура та спорт
Цілями державної політики у сфері фізичної культури та спорту, які реалізує головний розпорядник бюджетних коштів - відділ молоді та спорту міської ради (додаток 6), є створення умов для розвитку індивідуальних здібностей спортсменів та досягнення високих спортивних результатів.
Прогнозні граничні показники видатків головним розпорядником коштів направлені на КПКВ 5031 «Утримання та навчально-тренувальна робота комунальних дитячо-юнацьких спортивних шкіл» на фінансування дитячо-юнацької спортивної шкіли міста та на фінансову підтримку за КПКВ 5032 «Фінансова підтримка дитячо-юнацьких спортивних шкіл фізкультурно-спортивних товариств», КПКВ 5041 «Утримання та фінансова підтримка спортивних споруд», КПКВ 5062 «Підтримка спорту вищих досягнень та організацій, які здійснюють фізкультурно-спортивну діяльність в регіоні».
Протягом 2022-2024 років планується досягти наступних результатів: створення безпечних умов для залучення широких верств населення до
масового спорту;
удосконалення механізму утримання мережі сучасних спортивних споруд; створення стимулів для здорового способу життя й здорових умов праці
шляхом розвитку інфраструктури для занять масовим спортом та активного відпочинку.
Житлово-комунальне господарство
Реалізація цілей державної політики, власних повноважень органів місцевого самоврядування в сфері утримання, благоустрою та розвитку житлово-комунального господарства міста визначена заходами програми благоустрою території Виноградівської територіальної громади на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Виноградівської міської ради від 29 грудня 2020 року № 27.
Основними завданнями та напрямами, за якими буде продовжено роботу в галузі житлово-комунального, є: підвищення рівня якості послуг, що надаються населенню з питань благоустрою та санітарної очистки; зменшення шкідливого впливу побутових відходів на навколишнє природнє середовище та здоров’я людини; розвиток та модернізація мереж зовнішнього освітлення міста; суттєве збільшення площ зелених насаджень, створення паркових зон відпочинку; проведення інвентиризації та паспортизації міських доріг; підвищення якості ремонту та утримання об’єктів благоустрою; відновлення дорожніх знаків, допрожньої розмітки, тротуарів; удосконалення організації руху транспорту та пішоходів.
Охорона навколишнього природного середовища
Пріоритетними завданнями діяльності у сфері охорони навколишнього природного середовища є забезпечення охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів.
Передбачається здійснити заходи щодо забезпечення охорони та раціонального використання наявних в громаді природних ресурсів, мінімізації шкідливого впливу на довкілля небезпечних відходів.
За рахунок екологічного податку та інших надходжень до бюджету громади згідно з чинним законодавством у 2022-2024 роках здійснюватимуться заходи, направлені на охорону та раціональне використання природних ресурсів, утилізацію відходів, мінімізацію шкідливого впливу на довкілля небезпечних відходів та іншу діяльність у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Ефективне використання комунального майна, земельних ресурсів та екологічної політики буде спрямоване на наступні пріоритетні заходи:
- упорядкування земельних відносин;
- реалізація в повній мірі заходів програми охорони – навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів;
- еколого-просвітницька робота з мешканцями громади, особливо з
молоддю, з метою виховання дбайливого ставлення до природи, формування екологічної культури населення;
- охорона і раціональне використання земель.
Основними результатами, яких планується досягти, є:
- покращення екологічного стану навколишнього середовища;
- покращення умов проживання мешканців громади.
- створення комфортного для проживання середовища шляхом покращення екологічного стану та збалансованого використання природних ресурсів.
Державне управління
Надані законодавством повноваження у сфері державного управління у місті Виноградів реалізовуються через місцеву раду (Виноградівська міська рада), представлені виконавчими органами, у тому числі відділами та секторами із загальною чисельністю 131 штатна одиниця станом на 01.07.2021 року.
Метою діяльності є організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення функціонування органів місцевого самоврядування, керівництво та управління виконавчими органами у відповідних сферах для ефективного представлення інтересів територіальної громади та здійснення від її імені та в її інтересах функцій і повноважень місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України.
Пріоритетним напрямком у сфері державного управління є надання виконавчими органами Виноградівської міської ради високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг населенню, налагодження ефективного діалогу та партнерських відносин виконавчих органів з організаціями громадянського суспільства, забезпечення участі громадськості у реалізації регіональної політики та розв’язанні питань місцевого значення.
У 2022-2024 роках передбачається здійснити такі заходи:
- забезпечення принципу прозорості у діяльності виконавчих органів міської ради;
- впровадження інформаційних технологій та електронного документообігу.
VIІ. Бюджет розвитку
Показники бюджету розвитку місцевого бюджету становлять: на 2022 рік – 4 200,0 тис. грн, на 2023 рік – 4 300,0 тис. грн, на 2024 рік – 4 300,0 тис. грн. Джерелом фінансування бюджету розвитку є надходження від відчуження майна, що перебуває в комунальній власності; від продажу земельних ділянок та прав на земельні ділянки несільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності. На виконання інвестиційних проектів бюджетні призначення не передбачаються. Обсяги показників бюджету розвитку за основними видами надходжень та орієнтовними обсягами витрат у середньостроковому періоді наведені у додатку 9.
VIІI. Взаємовідносини бюджету з іншими бюджетами
Обсяги міжбюджетних трансфертів з інших бюджетів для бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки (освітня субвенція та базова дотація) передбачаються на підставі Бюджетної декларації, прийнятої Верховною Радою України 15 липня 2021 року (додаток 11).
Міжбюджетні трансферти мають цільове спрямування і використовуються відповідно до порядків їх використання. Найбільшу питому вагу у обсязі міжбюджетних трансфертів займає освітня субвенція з державного бюджету. Темпи зростання обсягів освітньої субвенції з державного бюджету становлять на 2022 рік до плану 2021 року – 109,1%, на 2023 рік до проєкту 2022 року – 109,5 %, на 2024 рік до проєкту 2023 року – 106,8 %. Темпи зростання обсягів базової дотації з державного бюджету становлять на 2022 рік до плану 2021 року – 114,6%, на 2023 рік до проєкту 2022 року – 118,0 %, на 2024 рік до проєкту 2023 року –118,1%
Прогнозні показники міжбюджетних трансфертів по бюджету Виноградівської міської територіальної громади
на 2022-2024 роки
(грн)
посилення бюджетної дисципліни та контролю за використанням бюджетних коштів;
підвищення рівня відповідальності учасників бюджетного процесу.
Прогноз містить цілі державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник коштів бюджету міської територіальної громади, та показники їх досягнення на 2022-2024 роки у межах визначених граничних показників видатків та надання кредитів.
Виконання прогнозних показників бюджету всередньостроковому періоді дозволить:
реалізувати цілі державної політики та місцевого розвитку, включаючи покращення якості надання публічних послуг та комфортності проживання жителів громади;
забезпечити передбачуваність та послідовність бюджетної політики; впровадити соціальні стандарти.
Можливими ризиками невиконання прогнозних показників можуть бути зростання тарифів на оплату комунальних послуг та енергоносіїв на 5 % і більше у порівнянні з показниками, врахованими у Прогнозі, невиконання прогнозних показників доходів бюджету на 5 % і вище, підвищення рівня інфляції. Заходами з мінімізації впливу фіскальних ризиків на показники бюджету є здійснення заходів з енергоощадження, покращення адміністрування податків і зборів, зниження частки тіньової економіки, залучення грантів (кредитів) Міжнародних фінансових організацій, підвищення інвестиційної привабливості громади.
ІІ. Основні прогнозні показники економічного та соціального розвитку
Стратегічно важливим для розвитку економіки новоствореної громади, наповнення місцевого бюджету, забезпечення зайнятості населення є діяльність промислових підприємств, зокрема легкої промисловості та машинобудування, якими забезпечується значний обсяг виробництва продукції, яка виробляється на території громади.
Мінерально-сировинні ресурси мають значний потенціал, спроможний забезпечити подальший розвиток економіки громади. Найбільш поширеними є будівельні корисні копалини та мінеральні води для сфери рекреації та будівельної галузі:
- родовище термальних вод «Теплиця» (свердловина 18 – Т) знаходиться біля м. Виноградів, використовується як цінна лікувальна вода в основному у вигляді ванн. Глибина свердловини становить 961 м. Температура води дорівнює 38,5 градусів С;
- заказник загальнодержавного значення – «Чорна гора» на якій є ділянки з рослинністю лісостепового характеру, зростають дуб скельний з горіхом грецьким, а на південних схилах дикий виноград;
- цегельно-черепична сировина;
- біла глина;
- камінь будівельний;
- гравійно- піщані суміші.
Значна частина родовищ корисних копалин є багатоцільовою сировиною. Придатність сировини для різних виробництв створює усі передумови для утворення на їх базі окремих самостійних експортоздатних напрямків промисловості.
Соціально-економічний розвиток Виноградівської міської територіальної громади за січень-червень 2021 року характеризується наступним станом справ.
У реальному секторі економіки головною метою є подолання негативного впливу на економічний розвиток громади наслідків пандемії на основі створення сприятливого середовища для формування та функціонування промислового комплексу.
Економіка громади представлена майже всіма сферами економічної діяльності. Всього на території громади зареєстровано 3640 суб'єктів господарювання. Специфіка економіки в тому, що майже у всіх сферах діяльності переважають малі та середні підприємства, які, швидко пристосувавшись до нових ринкових умов, стали активними учасниками у реалізації пріоритетів у таких сферах діяльності як готелі та ресторани, торгівля, транспорт, будівництво, сільське господарство, переробна промисловість, туристично – рекреаційній сфері.
Промисловий потенціал в основному зосереджений в місті Виноградів, частка якого у загальних обсягах реалізованої продукції складає біля 95%.
На території громади найпотужніше розвиваються 14 промислових підприємств, 8 з яких – підприємства з прямими іноземними інвестиціями з переробки давальницької сировини.
Обсяг реалізованої продукції підприємствами основного кола звітності територіальної громади за І півріччя 2021 року склав 721,1 млн. грн., що становить 163% до показника обсягу реалізації продукції за І півріччя 2020 року. Очікується, що до кінця 2021 року обсяги реалізації становитимуть біля 1225,0млн.грн, індекс цін виробників промислової продукції (грудень до грудня) складе біля 108,2 відсотків.
У структурі обсягів реалізації промислової продукції 63,3% займала продукція найпотужнішого підприємства ТОВ «Джентерм Україна», 24,3% – продукція текстильного виробництва (6 підприємств), 6,5% – виробництво електронних компонентів і плат, що представлене ТОВ «Платі Юкрейн Лімітед», виробництво гумових та пластмасових виробів склало – 0,4%, виробництво мила та мийних засобів, засобів для чищення та полірування – 1,2%.
На 14 підприємствах основного кола звітності зайнято більше 3600 працівників. Найбільше станом на червень 2021 на ТОВ «Джентерм Україна» – 1792 чоловік, ПрАТ «Гроно-Текс» – 404 чол., ТОВ «Платі Юкрейн Лімітед» – 364 чол., ТОВ «Новітекс» – 337 чол., ТОВ «Сандерс-Виноградів» – 335 чол.
Середня заробітна плата за червень 2021 р. По підприємствах склала – 14 056,0 грн. Найбільша на ТОВ «Джентерм Україна» – 16 269 грн., ТОВ «Сандерс-Виноградів» – 15 049 грн., ТОВ «Мільтекс Україна» – 15 130 грн. ТОВ «ПР ГРУП» – 14 362 грн. ТОВ «АВЕ Виноградово» – 13 107 грн., ТОВ «Платі ЮкрейнЛімітед» – 11 490 грн., ТОВ «Новітекс» – 11 184 грн. Показники соціально-економічного розвитку громади у 2021-2024 роках
Найменування показника, одиниця виміру | 2021 рік (прогноз) | 2022 рік (прогноз) | 2023 рік (прогноз) | 20 24 рік (прогноз) |
Обсяг реалізованої промислової продукції по обліковому колу підприємств, млн. грн | 1225 |
1320 |
1400 |
1480 |
Обсяг реалізованої промислової продукції на одну особу населення, тис. грн | 19,1 |
20,55 |
21,79 |
23,04 |
Індекс цін виробників промислової продукції, % (грудень до грудня) | 108,2 |
107,8 |
106,2 |
105,7 |
Середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника, грн | 11 920 | 12 444 | 13 203 | 13 942 |
Темп росту середньомісячної зарплати до попереднього року,% % |
113,8 | 104,4 | 106,1 | 105,6 |
Працевлаштування громадян на нові робочі місця, осіб | 350 |
360 |
380 |
390 |
Основними пріоритетними завданням економічного і соціального розвитку громади на 2022-2024 роки є:
- забезпечення стабільної роботи систем життєдіяльності громади та покращення якості життя населення;
- покращення міжрегіонального економічного співробітництва та розвиток економічних відносин з містами-партнерами за кордоном;
- створення стимулів для існуючих підприємств і «стартапів», забезпечуючи прозорість та спрощення процедур реєстрації бізнесу та отримання дозволів, у тому числі розширюючи надання послуг бізнесу через електронні комунікації;
- створення привабливого інвестиційного середовища та формування репутації громади, як надійного бізнес-партнера у бізнес- спільноті;
- реалізація спільних проектів з міжнародними організаціями, залучення нового досвіду та додаткового фінансування від міжнародних організацій;
- підтримка ініціатив мешканців, які беруть активну участь повсякденному житті громади, за рахунок дії громадського бюджету;
- розроблення стандартів житлової забудови з урахуванням вимог якості, енергозбереження, доступності для категорій з функціональними обмеженнями (людей з інвалідністю) та інтегрованості з належною соціальною інфраструктурою;
- енергоефективність та захист навколишнього середовища;
- облаштування нових велосипедних інфраструктур відповідно до сучасних стандартів;
- створення якісної мережі пішохідних зон, забезпечення безпечного та безперешкодного пересування пішоходів на всій території ромади;
- модернізація мережі, оновлення матеріально-технічної бази підприємства ВУЖКГ та інші заходи для зменшення втрат води і підвищення її якості;
- розвиток сервісної інфраструктури (мережа кафе, ресторанів, готелів), формування кластеру туристичних послуг та забезпечення належної якості сервісів, у тому числі розширюючи можливості використання приміщень першого поверху для громадських функцій;
- забезпечення більш здорового способу життя у активній громаді шляхом широкого залучення мешканців громади до участі у спортивних та оздоровчих заходах;
- розвиток мережі культурних закладів, у тому числі інноваційного характеру (міні-театрів, творчих майстерень, міні-музеїв тощо), використовуючи вільні нежитлові приміщення, що перебувають у комунальній власності, для надання в оренду ініціаторам різного роду творчих активностей.
ІІІ. Загальні показники бюджету
Прогноз бюджету на 2022-2024 роки включає прогнозні показники бюджету громади за основними видами доходів, фінансування, видатків і кредитування, а також прогнозні показники за бюджетними програмами, які забезпечують протягом декількох років виконання інвестиційних проєктів.
Зазначені показники є основою для складання головними розпорядниками бюджетних коштів планів своєї діяльності, місцевих програм та формування показників проєкту бюджету міської територіальної громади на 2022 рік.
Формування проєкту бюджету на відповідний рік здійснюватиметься з урахуванням змін основних прогнозних показників економічного і соціального розвитку міста, а також змін у нормативно-правовій базі.
Обсяг ресурсу бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки прогнозується в обсягах 508 799,4 тис. грн., 550 634,8 тис. грн та 588 316,4 тис. грн відповідно. У співставних умовах середньорічний темп росту надходжень та витрат складає 7%. Загальні показники надходжень до бюджету та граничні показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету у розрізі років середньострокового періоду наведені у додатку 1 до проєкту прогнозу бюджету.
ІV. Показники доходів бюджету
Прогноз дохідної частини бюджету громади розроблено відповідно до норм бюджетно-податкового законодавства, основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та міста, особливостей податкової політики, передбачених Бюджетною декларацією на 2022-2024 роки, положень нормативно-правових актів міської ради про встановлення місцевих податків і зборів.
З метою розширення податкової бази та залучення додаткових надходжень до бюджету громади визначено такі пріоритетні завдання:
сприяння розвитку бюджетоутворюючих підприємств, розширенню діючих виробничих потужностей, збільшенню виробництва продукції;
поліпшення економічних, правових та організаційних умов для залучення інвестиційних ресурсів та задіяння земельного потенціалу громади;
впровадження заходів, спрямованих на дерегуляцію підприємницької діяльності, поліпшення бізнес-клімату.
Для виконання пріоритетних завдань передбачається здійснити наступні заходи:
створення нових робочих місць, проведення в установленому порядку перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання щодо дотримання норм законодавства в частині оплати праці у розмірі не менше мінімальної заробітної плати. Очікуваний результат – підвищення рівня зайнятості та соціального забезпечення населення, зростання надходжень податку на доходи фізичних осіб;
проведення інвентаризації земельних ділянок, перегляд укладених договорів оренди земельних ділянок на предмет відповідності розміру орендної плати нормам Податкового кодексу України, що забезпечить задіяння земельного потенціалу громади для залучення інвестицій, збільшення надходжень плати за землю;
організація реєстрації фізичних осіб-підприємців у доступній формі та у найкоротші терміни, що очікувано розширить сфери діяльності малого бізнесу, збільшить надходження єдиного податку;
проводення моніторингу податкового боргу платників податків до бюджету та проведення претензійно-позовної роботи щодо його зменшення.
Прогнозні показники доходів бюджету сформовані на основі існуючої податкової бази та реалізації пріоритетних завдань із розширення її потенціалу. Показники доходів бюджету громади наведені в додатку 2 до прогнозу бюджету.
В структурі доходів найбільшу частку становитимуть податкові та неподаткові надходження – майже 55% (2022 – 54,7%, 2023 – 53,7%, 2024 – 52,8%); міжбюджетні трансферти – більше 45 % ( 2022 – 45,3%, 2023 – 46,3%, 2024 – 47,2%).
Основним джерелом формування дохідної частини бюджету громади, як і в попередні періоди, залишатиметься податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати, та податок на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення, грошових винагород, одержаних військовослужбовцями, та інших виплат. Прогноз надходжень з податку на доходи фізичних осіб розраховано відповідно до єдиної ставки (18%) оподаткування доходів фізичних осіб, сталого підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, подальшого зростання середньомісячної заробітної плати найманих працівників шляхом збільшення продуктивності праці, легалізації виплати заробітної плати. Темпи росту податку на доходи фізичних осіб прогнозуються у 2022 році на рівні 4,4%, у 2023 році – на 6,1% та у 2024 році – на 5,6%.
Єдиний податок – це другий бюджетоутворюючий податок. Прогнозний обсяг єдиного податку на 2022-2024 роки розраховано з урахуванням положень Податкового кодексу України, фактичних надходжень, кількості платників, за ставками, встановленими рішенням Виноградівської міської ради від 14 липня 2021 року № 298. Темпи росту єдиного податку прогнозуються у 2022 році на рівні 7,0 %, у 2023 році – на 9,1 % та у 2024 році – на 5,8 %.
Розрахунок прогнозної суми плати за землю на 2022-2024 роки проведено за підсумками фактичних надходжень за попередні роки, за ставками, визначеними рішенням міської ради щодо земельного податку (від 14 липня 2021 року № 296), орендної плати з урахуванням перегляду договорів оренди земельних ділянок в частині збільшення розміру орендної плати, поновлення строку дії договорів оренди, погашення податкового боргу, а також оновлення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Темпи росту плати за землю прогнозуються у 2022 році на рівні 5,0 %, у 2023 році – на 1,8 %, у 2024 році – на 1,8 %.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та туристичний збір на 2022-2024 роки прогнозуються з урахуванням ставок податку, які встановлені рішеннями Виноградівської міської ради від 14 липня 2021 року № 295, № 297 та темпів зростання мінімальної заробітної плати.
Прогнозні надходження акцизного податку на 2022-2024 роки розраховані виходячи з фактичних надходжень, розширення бази оподаткування, за
ставкою 5 % в частині акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну) та з урахуванням вимог діючого законодавства щодо спрямування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального в розмірі 13,44 відсотка до бюджетів територіальних громад. Темпи росту акцизного податку прогнозуються у 2022 році на рівні 2,1 %, у 2023 році – на 2,0 % та у 2024 році – на 2,0 %.
Впровадження послідовної та передбачуваної податкової політики на території громади в середньостроковому періоді дозволить забезпечити:
середньорічний приріст доходів бюджету на 7 %;
зростання бюджетоутворюючих податків, а саме податку на доходи фізичних осіб – на 5 %, місцевих податків та зборів – на 6 %;
зменшення податкового боргу.
Прогнозні втрати бюджету міської територіальної громади внаслідок наданих пільг зі сплати податків та зборів щорічно розрахунково становитимуть 5 242,4 тис. грн, у тому числі по земельному податку – 5 204,3 тис.грн, податку на нерухоме майно – 38,1 тис. грн.
V. Показники фінансування бюджету, показники місцевого боргу, гарантованого Автономною Республікою Крим,обласною радою чи
територіальною громадою міста боргу та надання місцевих гарантій
VІ. Показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету
Прогнозні показники видатків місцевого бюджету на 2022-2024 роки розроблено на основі показників дохідної частини бюджету територіальної громади. В першу чергу в них враховані вимоги статті 77 Бюджетного кодексу України щодо забезпечення в першочерговому порядку потреби в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ, на проведення розрахунків за електричну енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв'язку, які споживаються бюджетними установами.
Першочергово також враховані обсяги видатків, необхідні для забезпечення стабільної роботи установ та закладів соціально – культурної сфери з урахуванням гендерного аналізу за окремими бюджетними програмами, надання встановлених власних соціальних гарантій для малозахищених категорій громадян, підтримку в належному стані об’єктів житлово – комунального господарства, інших об’єктів інфраструктури громади, впровадження заходів з енергозбереження, а також виконання в межах фінансових можливостей місцевих програм.
Граничні показники видатків та надання кредитів з бюджету головним розпорядникам коштів на 2022- 2024 роки наведено у додатку 6 до Прогнозу.
Граничні показники видатків бюджету за Типовою програмною класифікацією видатків та кредитування на 2022-2024 роки наведено у додатку 7 до Прогнозу.
Під час формування видаткової частини бюджету Виноградівської міської територіальної громади у середньостроковому періоді основним прагненням є досягнення цілей державної політики в межах ресурсних можливостей бюджету територіальної громади, спрямовування коштів на заходи відповідно до їх пріоритетності та актуальності, а також з урахуванням економного використання коштів за діючими бюджетними програмами.
В процесі формування видаткової частини бюджету враховані прогнозні розміри мінімальної заробітної плати та посадового окладу працівника першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки на 2022-2024 роки відповідно до Бюджетної декларації, прийнятої Верховною Радою України 15 липня 2021 року:
Мінімальна заробітна плата | Посадовий оклад працівника І тарифного розряду ЄТС | |||
грн | темпи приросту, % | грн | темпи приросту, % | |
з 01 січня 2022 року | 6 500 | 2 893 | ||
з 01 жовтня 2022 року | 6 700 | 3,1 | 2 982 | 3,1 |
з 01 січня 2023 року | 7 176 | 7,1 | 3 193 | 7,1 |
з 01 січня 2024 року | 7 665 | 6,8 | 3 411 | 6,8 |
Основним завданням бюджетної політики на місцевому рівні на 2022-2024 роки залишатиметься забезпечення стабільності, результативності, стійкості та збалансованості бюджету територіальної громади, ефективне використання бюджетних коштів в умовах обмеженості бюджетних ресурсів.
Фінансування видатків бюджету Виноградівської міської територіальної громади, міських цільових програм на період до 2024 року здійснюватиметься в рамках жорсткої економії бюджетних коштів. В цих умовах визначальним стане підвищення ефективності видатків, що відбуватиметься на основі їх пріоритетності та оцінки ступеня досягнення очікуваних результатів.
Освіта
Цілі державної політики у сфері освіти реалізуються головними розпорядниками бюджетних коштів – відділом освіти, молоді та спорту, відділом культури та туризму (додаток 6) та у середньостроковій перспективі будуть направлені на:
повноцінний розвиток кожної дитини, її успішну інтеграцію в українське суспільство та європейську інтеграцію;
забезпечення діяльності мережі дошкільних навчальних закладів різних типів, створення умов для їх функціонування, зміцнення матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів, урізноманітнення моделей організації дошкільної освіти, охоплення дітей обов’язковою дошкільною освітою;
здійснення заходів для забезпечення якісної, сучасної, конкурентоспроможної та доступної освіти шляхом реалізації таких заходів:
забезпечення в рамках продовження реформи загальної середньої освіти «Нова українська школа» якісної та доступної освіти шляхом стимулювання вчителів до професійного розвитку, розбудови нового освітнього середовища;
забезпечення закладів загальної середньої освіти сучасним навчальним обладнанням та оновлення матеріально-технічної бази;
розбудова безпечної та інклюзивної системи освіти за допомогою наближення освітніх послуг учням з особливими освітніми потребами максимально до місця їх проживання, врахування індивідуальних потреб і можливостей таких здобувачів освіти;
забезпечення функціонування інклюзивно-ресурсного центру;
забезпечення доступності мистецької і позашкільної освіти та інтегрування її в європейський простір;
запровадження національної системи оцінювання якості освіти. Основні результати, яких планується досягти:
створення нового освітнього середовища, яке відповідає вимогам сьогодення;
забезпечення доступної дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти з урахуванням демографічних та економічних реалій;
сприяння підвищенню мотивації учнів до навчання, а вчителів - до професійного розвитку;
надання освітніх послуг учням з особливими освітніми потребами максимально наближено до місця проживання та з урахуванням їх індивідуальних потреб і можливостей.
Реалізація освітніх послуг буде здійснюватися через існуючу мережу освітніх закладів, яка включає 19 закладів дошкільної освіти, 23 установ загальної середньої освіти, 1 інклюзивно-ресурсний центр, 2 міжшкільні навчально-виробничі комбінати, 2 установи позашкільної освіти та 3 шкіл естетичного виховання.
Охорона здоров’я
Цілі державної політики у сфері охорони здоров’я направлені на перехід від утримання мережі комунальних закладів охорони здоров’я (ліжок, персоналу) до оплати реальних результатів діяльності цих закладів – фактично наданих пацієнтам медичних послуг та на місцевому рівні здійснюються головним розпорядником бюджетних коштів –Виноградівською міською радою (додаток 6).
Граничний обсяг видатків головним розпорядником бюджетних коштів направлено на реалізацію наступних бюджетних програм:
КПКВ 2010 «Багатопрофільна стаціонарна медична допомога населенню» – реалізує 1 лікарня міста;
КПКВ 2110 «Первинна медична допомога населенню» – реалізує 1 центр первинної медико-санітарної допомоги.
Основні результати, яких планується досягти: підвищення рівня медичного обслуговування населення;
запровадження нових підходів до організації роботи закладів охорони здоров’я та їх фінансового забезпечення;
подальший розвиток системи медичного обслуговування населення та реформування системи охорони здоров’я;
зниження рівнів загальної захворюваності населення.
Соціальний захист та соціальне забезпечення
Основними цілями реалізації державної політики у сфері соціального захисту та соціального забезпечення на 2022-2024 роки є посилення адресної соціальної підтримки для підвищення ефективності використання бюджетних коштів та їх спрямування соціально вразливим верствам населення.
Прогнозні граничні показники бюджету Виноградівської міської територіальної громади по видатках на фінансування галузі «Соціальний захист та соціальне забезпечення» на 2022-2024 роки передбачаються головному розпоряднику коштів: міській раді.
За рахунок коштів бюджету міської територіальної громади у середньостроковому періоді планується утримувати центр надання соціальних послуг.
Крім того, на 2022-2024 роки плануються видатки на реалізацію міських програм соціального захисту та соціального забезпечення.
Завданнями на 2022-2024 роки є:
забезпечення максимальної адресності та наближеності надання відповідної соціальної підтримки тим, хто її потребує;
прозорість та доступність в отриманні соціальної підтримки;
надання соціальної підтримки з урахуванням уніфікованих критеріїв обрахунку сукупного доходу сім’ї та її фінансово-майнового стану;
забезпечення захисту прав дитини, у тому числі шляхом розвитку сімейних та інших форм виховання дітей, наближених до сімейних,
забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі в умовах децентралізації з урахуванням міжнародних стандартів.
Основні результати, яких планується досягти:
адаптація системи надання соціальних послуг до нових вимог законодавства, спрощення порядку надання соціальних послуг, впровадження нових, сучасних комп’ютерних та Інтернет технологій;
охоплення соціальним захистом максимальної кількості сімей та малозабезпечених громадян, які потребують підтримки місцевої влади;
покращення соціального діалогу між громадськими організаціями та владою.
Культура і туризм
Цілями державної політики у сфері культури і туризму, втіленням яких на місцевому рівні займається головний розпорядник бюджетних коштів -відділ культури та туризму міської ради (додаток 6), є відродження та духовний розвиток традицій і культури української нації.
Прогнозні граничні показники бюджету територіальної громади головним розпорядником бюджетних коштів розподілені на реалізацію наступних бюджетних програм, а саме:
КПКВ 4030 «Забезпечення діяльності бібліотек» на утримання міської централізованої бібліотечної системи, яка налічує 16 філій;
КПКВ 4040 «Забезпечення діяльності музеїв і виставок» на утримання історико-краєзнавчого музею;
КПКВ 4060 «Забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів» на утримання 11клубів та будинків культури;
КПКВ 4082 «Інші заходи в галузі культури і мистецтва» на проведення культурно-мистецьких заходів державного та місцевого значення.
Протягом 2022-2024 років планується досягти наступних результатів: запровадження системи державних стандартів щодо надання культурних
послуг населенню;
збільшення туристичного потоку та перетворення туризму на одну з прибуткових галузей економіки міста.
Фізична культура та спорт
Цілями державної політики у сфері фізичної культури та спорту, які реалізує головний розпорядник бюджетних коштів - відділ молоді та спорту міської ради (додаток 6), є створення умов для розвитку індивідуальних здібностей спортсменів та досягнення високих спортивних результатів.
Прогнозні граничні показники видатків головним розпорядником коштів направлені на КПКВ 5031 «Утримання та навчально-тренувальна робота комунальних дитячо-юнацьких спортивних шкіл» на фінансування дитячо-юнацької спортивної шкіли міста та на фінансову підтримку за КПКВ 5032 «Фінансова підтримка дитячо-юнацьких спортивних шкіл фізкультурно-спортивних товариств», КПКВ 5041 «Утримання та фінансова підтримка спортивних споруд», КПКВ 5062 «Підтримка спорту вищих досягнень та організацій, які здійснюють фізкультурно-спортивну діяльність в регіоні».
Протягом 2022-2024 років планується досягти наступних результатів: створення безпечних умов для залучення широких верств населення до
масового спорту;
удосконалення механізму утримання мережі сучасних спортивних споруд; створення стимулів для здорового способу життя й здорових умов праці
шляхом розвитку інфраструктури для занять масовим спортом та активного відпочинку.
Житлово-комунальне господарство
Реалізація цілей державної політики, власних повноважень органів місцевого самоврядування в сфері утримання, благоустрою та розвитку житлово-комунального господарства міста визначена заходами програми благоустрою території Виноградівської територіальної громади на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Виноградівської міської ради від 29 грудня 2020 року № 27.
Основними завданнями та напрямами, за якими буде продовжено роботу в галузі житлово-комунального, є: підвищення рівня якості послуг, що надаються населенню з питань благоустрою та санітарної очистки; зменшення шкідливого впливу побутових відходів на навколишнє природнє середовище та здоров’я людини; розвиток та модернізація мереж зовнішнього освітлення міста; суттєве збільшення площ зелених насаджень, створення паркових зон відпочинку; проведення інвентиризації та паспортизації міських доріг; підвищення якості ремонту та утримання об’єктів благоустрою; відновлення дорожніх знаків, допрожньої розмітки, тротуарів; удосконалення організації руху транспорту та пішоходів.
Охорона навколишнього природного середовища
Пріоритетними завданнями діяльності у сфері охорони навколишнього природного середовища є забезпечення охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів.
Передбачається здійснити заходи щодо забезпечення охорони та раціонального використання наявних в громаді природних ресурсів, мінімізації шкідливого впливу на довкілля небезпечних відходів.
За рахунок екологічного податку та інших надходжень до бюджету громади згідно з чинним законодавством у 2022-2024 роках здійснюватимуться заходи, направлені на охорону та раціональне використання природних ресурсів, утилізацію відходів, мінімізацію шкідливого впливу на довкілля небезпечних відходів та іншу діяльність у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Ефективне використання комунального майна, земельних ресурсів та екологічної політики буде спрямоване на наступні пріоритетні заходи:
- упорядкування земельних відносин;
- реалізація в повній мірі заходів програми охорони – навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів;
- еколого-просвітницька робота з мешканцями громади, особливо з
молоддю, з метою виховання дбайливого ставлення до природи, формування екологічної культури населення;
- охорона і раціональне використання земель.
Основними результатами, яких планується досягти, є:
- покращення екологічного стану навколишнього середовища;
- покращення умов проживання мешканців громади.
- створення комфортного для проживання середовища шляхом покращення екологічного стану та збалансованого використання природних ресурсів.
Державне управління
Надані законодавством повноваження у сфері державного управління у місті Виноградів реалізовуються через місцеву раду (Виноградівська міська рада), представлені виконавчими органами, у тому числі відділами та секторами із загальною чисельністю 131 штатна одиниця станом на 01.07.2021 року.
Метою діяльності є організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення функціонування органів місцевого самоврядування, керівництво та управління виконавчими органами у відповідних сферах для ефективного представлення інтересів територіальної громади та здійснення від її імені та в її інтересах функцій і повноважень місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України.
Пріоритетним напрямком у сфері державного управління є надання виконавчими органами Виноградівської міської ради високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг населенню, налагодження ефективного діалогу та партнерських відносин виконавчих органів з організаціями громадянського суспільства, забезпечення участі громадськості у реалізації регіональної політики та розв’язанні питань місцевого значення.
У 2022-2024 роках передбачається здійснити такі заходи:
- забезпечення принципу прозорості у діяльності виконавчих органів міської ради;
- впровадження інформаційних технологій та електронного документообігу.
VIІ. Бюджет розвитку
Показники бюджету розвитку місцевого бюджету становлять: на 2022 рік – 4 200,0 тис. грн, на 2023 рік – 4 300,0 тис. грн, на 2024 рік – 4 300,0 тис. грн. Джерелом фінансування бюджету розвитку є надходження від відчуження майна, що перебуває в комунальній власності; від продажу земельних ділянок та прав на земельні ділянки несільськогосподарського призначення, що перебувають у комунальній власності. На виконання інвестиційних проектів бюджетні призначення не передбачаються. Обсяги показників бюджету розвитку за основними видами надходжень та орієнтовними обсягами витрат у середньостроковому періоді наведені у додатку 9.
VIІI. Взаємовідносини бюджету з іншими бюджетами
Обсяги міжбюджетних трансфертів з інших бюджетів для бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки (освітня субвенція та базова дотація) передбачаються на підставі Бюджетної декларації, прийнятої Верховною Радою України 15 липня 2021 року (додаток 11).
Міжбюджетні трансферти мають цільове спрямування і використовуються відповідно до порядків їх використання. Найбільшу питому вагу у обсязі міжбюджетних трансфертів займає освітня субвенція з державного бюджету. Темпи зростання обсягів освітньої субвенції з державного бюджету становлять на 2022 рік до плану 2021 року – 109,1%, на 2023 рік до проєкту 2022 року – 109,5 %, на 2024 рік до проєкту 2023 року – 106,8 %. Темпи зростання обсягів базової дотації з державного бюджету становлять на 2022 рік до плану 2021 року – 114,6%, на 2023 рік до проєкту 2022 року – 118,0 %, на 2024 рік до проєкту 2023 року –118,1%
Прогнозні показники міжбюджетних трансфертів по бюджету Виноградівської міської територіальної громади
на 2022-2024 роки
(грн)
Прогнозні показники |
2022 рік |
2023 рік |
2024 рік |
Міжбюджетні трансферти, які надходять з державного бюджету |
|||
Освітня субвенція |
196 887 500 |
215 640 000 |
230 355 100 |
Базова дотація |
30 735 700 |
36 266 400 |
42 815 700 |
Міжбюджетні трансферти , які надходять з інших бюджетів |
|||
Дотація з місцевого бюджету на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров`я за рахунок відповідної додаткової дотації з державного бюджету |
345 300 |
345 300 |
345 300 |
Субвенція з місцевого бюджету на здійснення переданих видатків у сфері освіти за рахунок коштів освітньої субвенції |
1 535 400 |
1 681 600 |
1 796 400 |
Інша субвенція |
1 200 000 |
1 200 000 |
1 200 000 |
IX. Інші положення та показники прогнозу бюджету
У прогнозі бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки відсутня інформація для заповнення додатків 4 «Показники місцевого боргу, 5 «Показники гарантованого територіальною громадою міста боргу і надання місцевих гарантій» та 10 «Обсяги капітальних вкладень місцевого бюджету у розрізі інвестиційних проектів».
Конкретні показники обсягів бюджету Виноградівської міської територіальної громади на 2022-2024 роки будуть уточнюватися залежно від законодавчих змін у податковій політиці,показників соціального та економічного розвитку території та реальних можливостей бюджету на відповідні роки.